Onko sinulle käynyt elämässäsi joskus näin (ja kyllästyttääkö tunteiden ailahtelu sinuakin)? Vielä juuri äsken sinusta tuntui, että kaikki rullasi kuin itsestään ja elämässäsi paistoi aurinko kaiken ollessa hyvin. Huomasit, miten tällä voittajan asenteella vedit puoleesi hyviä asioita ja tapahtumia, sait paljon aikaan, kaikki tuntui ihmeen kevyeltä ja tunsit itsesi merkitykselliseksi sekä olit ehkä myös ylpeä itsestäsi ja saavutuksistasi. Kunnes…

Tulikin jotain, tulikin elämä, joka suisti sinut niin hienosti alkaneelta matkaltasi väärälle raiteelle. Tuli vastoinkäymisten sarja, jokin ulkopuoleltasi tuli syömään energiasi ja nyt sinusta tuntuu että onnellisuutesi varastettiin sinulta. Mielessäsi voi pyöriä nämä sanat: ”Miksi aina minulle käy näin? Miksi elämä kohtelee minua näin epäoikeudenmukaisestI?” Kyllästyttääkö sinua tunteiden ailahtelu?

Tämä tilanne on tuttu minullekin. Olen huomannut, miten elämän ulkoiset olosuhteet voivat lyhyessäkin ajassa muuttua täysin ja aina en pysty vaikuttamaan niihin. Olen noussut ja edennyt elämässä kohti unelmiani tuntien itseni voimakkaaksi, rohkeaksi ja voittamattomaksi menestyjäksi. Olen tippunut kuiluun, toivonut, että kaikki olisi vain pahaa unta ja tuntenut että en osaa nousta ylös ja kokenut epäonnistuneeni täysin.

Tunteiden ailahtelu ja jojoilu voi olla rankka kokemus ja vastoinkäymisten kohtaaminen romahduttavaa. Mitä kun kaikki ei aina menekään niin kuin on suunnitellut ja jotain täysin yllättävää tulee matkan varrelle? Mikä oli suurin oivallus jonka itse olen saanut kieputeltuani tässä tunteiden ailahtelun vuoristoradassa ja oivallettuani sen, miten matka tässä vuoristoradassa voisi sujua paljon kevyemminkin ymmärtämällä muutama elämän perussääntöä?

Kyllästyttääkö tunteiden ailahtelu? Miten sinä suhtaudut haasteisiin?

Ihminen on ajatteleva, tunteva ja toimiva olio. Silloin kun kaikki elämässä sujuu hyvin, hän muuttuu vetovoimaiseksi sille, että kaikki vaan rullaa. Hän ajattelee olevansa kykeneväinen, tuntee olonsa itsevarmaksi ja toimii sen mukaisesti. Toiminnan ja onnistumisten myötä hän ajattelee itsestään positiivisesti, tuntee positiivisia tunteita itsestään ja ympäristöstään sekä vetää puoleensa niitä asioita ja tapahtumia, joihin hän keskittyy täältä positiivisuuden kehästä käsin.

Kunnes ennemmin tai myöhemmin se kohta tulee (se tulee siis aina, eikä sitä pysty välttämään), että jokin tapahtuma ulkopuolelta tai sisältä luo eteen esteen. Este voi olla pieni tai suurempi. Jokin asia ei menekään niin kuin oli suunniteltu tai eteen tupsahtaa yllätys, joka vaatii huomiota tai mitä tahansa se onkaan. Tämä este tai haaste tuo mukanaan epämiellyttäviä ajatuksia, jotka lisäävät epämiellyttäviä tunteita, jotka taas osaltaan alkavat ohjailla ihmisen toimintaa ja käyttäytymistä. 

Osa ihmisistä alkaa kokea vihaa ja katkeruutta, osa uhriutuu tai lamaantuu eikä tiedä mitä tehdä seuraavaksi, osa suorittaa ja osa puristaa kovempaa kokien, että puristaminen vain vaikeuttaa etenemistä. 

Sitten, on olemassa myös joukko ihmisiä, jotka sukeltavat haasteen läpi ja löytävät näistä vaikeuksista jotain sellaista, joka kasvattaa heidän voimaansa entisestään. Tämä joukko on valinnut suhtautua haasteisiin ja vastoinkäymisiin tavalla, joka palvelee heitä pidemmällä aikavälillä. Tämä joukko on ymmärtänyt jotain, joka voi mullistaa myös sinun elämäsi. 

Kyse ei ole mistään monimutkaisesta tai yliluonnollisesta asiasta vaan tekniikasta, joka on kaikkien opittavissa. Pohjustan sinulle seuraavaksi, mistä on kysymys.

Kyllästyttääkö tunteiden ailahtelu? Miksi toimit itseäsi vastaan?

Ajattelet päivässä noin 60 000 ajatusta, jotka ovat sekä tiedostettuja että tiedostamattomia. Eli et kykene muistamaan tai edes tiedostamaan näitä kaikkia ajattelemiasi asioita. Nämä ajatukset ohjaavat sinua tuntemaan päivän aikana erilaisia tunteita, jotka taas ohjaavat toimintaasi.

Ajatuksista noin 80% ovat usein negatiivisia sekä samojen mallien toistamista. Suurin osa ajatuksista on peräisin kokemuksistasi ja muistoistasi. Ajatukset ovat sisäistä puhetta ja sisäisiä ”videopätkiä” eli mielikuvia.

Kerron sinulle esimerkin. Jos ajattelet itsestäsi tiedostamattomalla tasolla, että et ole jonkin asian arvoinen, johtaa tämä erillisyyden kokemuksen tunteeseen. Pohjalla voi olla esimerkiksi kokemuksesi lapsena kohtaamastasi tilanteesta, joka aiheutti sinulle tämän ja joka ei ole oikeasti edes tänä päivänä totta.

Erillisyyden kokemus johtaa siihen, että toiminnallasi ruokit erillisyyden tunnetta entisestään tiedostamatta. Se taas johtaa siihen, että ajatuksesi muovautuvat tukemaan kehää niin, että ajatukset vahvistuvat sinun kokiessa olevasi yhtä kuin ajatuksesi Sen myötä tunteesi edelleenkin vahvistuvat ja toiminta muokkautuu tämän mukaiseksi. Jos et koskaan pääse tiedostamaan tätä kehää, elämääsi tulee ristiriita. Tietoisesti et halua kokea erillisyyttä muista ja tiedostamatta lisäät erillisyyttä elämässäsi. 

Ensimmäinen askel: tiedosta ja kohtaa tunteiden vuoristorata

Entä jos pääsisit tiedostamaan tällaisen tiedostamattoman eli alitajunnallisen negatiivisten ajatusten kehän, joka ei palvele sinua? Tuossa kohtaa olet ottanut merkittävän askeleen kohti sitä, että voit alkaa muokata alitajuntaasi palvelemaan omaa onnellisuuttasi ja hyvinvointiasi.  

On olemassa keino, jonka avulla sinäkin voit päästä luomaan itsellesi kehää, joka pysyy elämässäsi niin hyvinä kuin niinä vaikeinakin jaksoina. Koska elämä ei läheskään aina ole mitään vaaleanpunaista, keijupölymäistä pilvenhattaraa, vaan siihen kuuluu jaksot kun riepotellaan ja kieputellaan ihan kunnolla, niin tavoitteena on se, että sinä et hätkähdä näistä vaikeista hetkistä yhtä voimakkaasti kuin aikaisemmin. 

Tämä prosessi voi olla yksi merkittävimmistä, joita tulet elämäsi aikana itsellesi tekemään. 

Pääset kiinni tiedostamattomiin ajatusmalleihisi kohtaamalla itsesi; päässäsi pyörivät ajatusketjut, tunteet sinussa ja toimintasi. Kohtaamalla toiminnat, joita teet, tunteet, joita tunnet ja sitä kautta alat nostaa tietoisuuteesi hiljalleen myös ajatuksia, joista koko kehä syntyy. Tämä vaihe tarvitsee pysähtymistä, läsnäoloa sekä myötätuntoa. Tämä vaihe tarvitsee lohdutusta ja anteeksiantoa, joita sinä itse pystyt antamaan itsellesi.

Et pääse tiedostamattomiin ajatusmalleihisi kiinni juoksemalla niitä karkuun, huutamalla niille, hiljentämällä niitä tai lukitsemalla niitä kaappiin. Pääset käsiksi niihin vasta silloin, kun annat niille aikaa ja tilaa nousta, etkä tuomitse niitä tuntemuksia, joita niiden tietoisuuteen nouseminen voi sinussa herättää.

Toinen askel: muokkaa tunteiden vuoristoradan kehää

Kun olet mahdollisesti löytänyt juurisyyn ajatuksillesi, tunteillesi ja käyttäytymisellesi, pystyt alkaa muokata tätä kehää niin, että alat hiljalleen vapauttaa itseäsi ajatuksen luomista kahleista (tässä esimerkissä siitä, että et olisi jonkin asian arvoinen). Pääset työskentelemään tämän ajatuksen kanssa ja sen myötä muokkaamaan ajatuksiasi niin, että alat ajatella olevasi arvokas. Juurisyyn löytäminen voi viedä aikaa, mutta on sen arvoista. Jos et löydä juurisyytä, mikä on mahdollista juurisyyn ollessa lapsuudessa, pystyt silti vaikuttamaan omiin ajatuksiisi, tunteisiisi ja toimintaasi. 

Kun olet sisäistänyt hiljalleen ajatuksen siitä, että olet arvokas, alat myös tuntea olevasi rakastettu ja yhteydessä elämääsi aivan uudella tavalla.Tämä alkaa palvella toimintaasi niin, että lisäät yhteyttä ja rakkauden kokemusta toimintasi avulla. Siitä syntyy kehä, joka palvelee sitä, mitä sinä haluat lisää elämääsi. 

Tietoinen läsnäolo

Kyllästyttääkö tunteiden ailahtelu? Valjasta meditointi avuksesi

Meditoiminen on yksi parhaimmista työkaluista omien ajatusmallien, tunteiden ja toiminnan kehän ymmärtämisessä, kohtaamisessa, purkamisessa ja tämän kehän uudelleenohjelmoinnissa. 

Meditoimisen avulla pääset hiljentämään ympärilläsi pauhaavan informaatiotulvan, tarkkailemaan mielesi maailmaa sekä sukeltamaan alitajuntasi syövereihin. Meditoidessa sinun on mahdollista päästä kohtaamaan ajatuksiasi, tunteitasi ja syitä sellaiselle toiminnalle, jotka tuottavat ei-toivottuja lopputuloksia, sekä purkamaan sinulle haitallisia kehiä ja malleja. 

Ohjatussa meditaatiossa tehtävänäsi on antautua prosessille ja sitoutua tekemään sitä säännöllisesti. Usein haasteena onkin se, että meditoiminen koetaan vaikeana ja siihen sitoutuminen on sen vuoksi matalaa. Kehittämämme ValonKide-meditaatiomatkan avulla kokemuksesi meditoimisesta muuttuu ja voit yllättyä siitä, miten nautinnollisia meditaatiohetket voikaan sinulle olla. 

Koska meditaatiokokemus on niin kokonaisvaltainen, haluat palata siihen yhä uudestaan ja uudestaan. Edetessä äänitteiden parissa pääset käsittelemään tärkeitä henkisiä teemoja, joiden kohtaamisen myötä elämääsi alkaa virrata uudenlaista rauhan tunnetta, luottamusta ja tasapainoa. 

Sitoutuminen tuo tuloksia

Kun sitoudut harjoitteluun, alat huomata miten sinä itse pystyt tiedostamaan ajattelu-tunne-toiminta -kehää ja sinä itse pystyt muokkaamaan niitä. Tämä on avain siihen, että meno elämän vuoristoradassa olisi vähän rauhallisempaa ja avain elämään, jossa koet täyttymystä, onnellisuutta ja tyytyväisyyttä niinäkin hetkinä kun tielle osuu haasteita ja vaikeita ajanjaksoja. 

Voi olla, että sinusta koko prosessi tuntuu alkuun sekavalta ja epäkonkreettiselta. Kuitenkin, kun lähdet avoimesti ottamaan askelia, alat huomata, että asiat tapahtuvat ja aukeavat omalla painollaan. Tässä prosessissa autan sinua mielelläni Voit aloittaa lataamalla itsellesi maksuttoman >>Uuden alku ja kasvu -ohjelman, jonka avulla pääset tekemään tehtäviä sekäkuuntelemaan 17 minuutin äänitteen. Mitä tapahtuu kun annat uudelle ja tuntemattomalle mahdollisuuden elämässäsi. Voit luottaa prosessiin ja siihen, että elämä kannattelee sinua. 💖

Kiitos kun luit tämän tekstin. Toivon, että se herätteli sinua pohtimaan oman tunteiden vuoristorataa ja sitä, miten sinä pystyt tarvittaessa tyynnyttämään sen menoa ja miten sinä pystyt vaikuttamaan tähän kehään, joka luo elämääsi.

❤ Elina

Lue lisää henkilökohtaisesta valmennuksesta ja retriiteistäni.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä aiemmin ilmestyneet tekstit:

Kokeile tätä voimaannuttavaa harjoitusta stressinhallintaan

Miten olla rohkea vaikka pelottaa? 4 askelta kohti rohkeampaa elämää

5 erilaista tapaa tehdä läsnäoloharjoituksia -löydä omasi

Läsnäolo: 3 vinkkiä läsnäolon lisäämiseksi