Tein kyselyn seuraajilleni sosiaalisessa mediassa siitä, mikä on suurin este haluamasi muutoksen tiellä. Suurin osa mainitsi vastauksessaan rohkeuden puutteen ja pelon.

Siksi päätin tarttua aiheeseen ja tehdä siitä aiheesta blogitekstin sekä kuunneltavan äänitallenteen. Miten olla rohkea vaikka pelottaa? Siinäpä todella mielenkiintoinen ikiaihe, jota ihmiset pohtii ja ovat pohtineet kautta aikojen.

Wikipedian mukaan Rohkeus on uskallusta tehdä asioita välittämättä pelosta, kivusta, vaarasta, epävarmuudesta tai uhkailusta. ”Fyysinen rohkeus” on rohkeutta kohdata fyysistä kipua, kärsimystä tai kuoleman uhkaa, kun taas ”moraalinen rohkeus” on kyky toimia oikein välittämättä vastustuksesta, häpeästä, skandaalista tai vähättelystä. Rohkeus on subjektiivinen kokemus, sitä mikä yhdelle on rohkeaa on toiselle tavanomaista.

Tässä lainauksessa kävi ilmi se, että rohkeus on kohdata pelkonsa. Eli sehän tarkoittaa sitä, että rohkeaa ihmistäkin pelottaa. Jokin hänessä vain on niin vahvaa, että hän päättää tehdä, vaikka pelottaa, tai olla välittämättä muiden mielipiteistä tai vastustuksesta.

Rohkeus on myös hyvin subjektiivinen kokemus ja sinä ja minä voimme kokea rohkeuden määreen täysin eri tavoin. Siksi onkin tärkeää pysähtyä oman itsensä äärelle ja kysyä itseltä; mikä minulle on rohkeutta?

On vaikeaa olla rohkea, jos ei tiedä mitä haluaa ja mitä kohti on menossa. Itse näen, että rohkeus on oman itsensä rakastamista ja arvostamista sekä oman sydämen äänen kuuntelua.

Rohkeus kuvastaa minulle elämästä vastuunottamista ja päätösten tekemistä, myös välillä tuntemattomaan hyppäämistä.

Mitä rohkeus on sinulle?

Miten olla rohkea vaikka pelottaa? Miten lisätä rohkeutta omaan elämään?

Olen itse ollut monessa asiassa hyvin arka. Olen ollut arka tekemään päätöksiä, arka muutoksien edessä ja arka ylittämään itseäni ja olemaan aidosti oma itseni. Olenkin harjoitellut rohkeutta elämäni varrella ja kohdannut tilanteita joissa rohkeuttani on mitattu.

Olen ikikiitollinen itselleni siitä, että olen harjoitellut rohkeutta ja kohdannut pelkojani. Rohkeus on siis opeteltavissa ja oppiminen on elämänmittainen matka.

Haluan kerrata tähän ihmismielen toimintaa ja sitä kautta saada sinut oivaltamaan, miten pystyt vaikuttamaan omaan mieleesi ja käyttäytymiseesi.

Se, mitä ajattelet, vaikuttaa siihen mitä tunnet. Tunteet taas vaikuttavat suoraan toimintaan, mitä teet jne. Tämä on kehämäinen prosessi ja muodostaa elämääsi. Ajatus – tunne -toiminta.

Ajattelen itsestäni vähättelevästi, että en TODELLAKAAN pysty tehdä tuota asiaa, en osaa, en kykene, en minä. Se on liikaa minulle…Valheelliset uskomukset itsestäni alkaa nousta pintaan.

➡ Mieleeni nousee vanhoja muistoja, kun tunsin itseni kömpelöksi ja kun epäonnistuin tehdessäni jotain asiaa. Kehon valtaa ahdistunut ja ärsyyntynyt tunne.

➡ En halua toimia, koska tuntuu kuin olisin jumiintunut ja lamaantunut kaiken edessä. Jätän asian sikseen.

➡ Koska jätän asian sikseen, ajattelen että olen epäonnistunut, enkä voi koskaan saavuttaa unelmiani.

Tunne epäonnistumisesta vahvistuu ja siihen sekoittuu häpeän ja jopa vihan tunteita.

➡ Alan vältellä toimeen tarttumista ja teen mielummin jotain muuta.Tästä syntyy negatiivisten ja latistavien ajatusten kehä. Lamaantumisen kehä.

On niin surullista ajatella, miten moni unelma jää toteuttamatta tämän takia. Kun ei haluttu edes yrittää, koska nähtiin ainoana vaihtoehtona epäonnistuminen.

Miten olla rohkea vaikka pelottaa?

Miten olla rohkea vaikka pelottaa? Mitä jos voisitkin onnistua?

Lamaantumisen kierteen pystyy pysäyttämään monellakin eri keinolla. Tärkeintä onkin pysäyttää se jotenkin. Elämäsi nimittäin on arvokas ja ansaitset elää elämää josta nautit, sinun ehdoillasi.

Sinä voit tehdä päätöksen; miten haluat ja aiot suhtautua elämääsi? Aiotko elää selviytyen pelosta käsin, vai avaudutko mahdollisuuksille? Sinä olet elämäsi luoja ja luot itsellesi tulevaisuuttasi ajatuksilla, uskomuksillasi ja tekemiselläsi.

Mitä sinä haluat?

Mitä elämäsi voisi sinulle tarjota, jos et pelkäisi niin paljoa? Jos et tekisi päätöksiäsi ja valintojasi pelosta käsin? Mitä jos valitsisit rohkeuden? Anna mennä ja lennä, anna haaveiden lentää ja kuvittele, mikä kaikki sinulle voisi olla mahdollista. Jos MIKÄÄN ei rajoittaisi sinua. Mitä tekisit, missä olisit, keitä olisi ympärilläsi? Mitä tuntisit? Miltä näyttäisit?

Jos haluat olla rohkeampi ja kuunnella enemmän sydämesi ääntä, sinä voit olla sitä. Tässä sinulle hyvin yksinkertaiset mutta toimivat askeleet kohti rohkeampaa elämää.

Muista, rohkeus vaatii harjoittelua, joten ole valmis sitoutumaan. Kannattaa varata itselle kynä ja paperia ja kirjata vastaukset ylös. Näin prosessoit asioita parhaiten.

Ennen tehtävien tekemistä muistutan sinua ilmaisesta voimaannuttavasta harjoituspaketista, jonka olen luonut sinua varten. Löydät paketista oivalluttavat harjoitustehtävät, joiden avulla otat askeleita kohti sinun näköistä ja tuntuista elämää, sekä pääset vahvistamaan uskoa itseesi vahvistuslauseita sisältävän meditaation avulla.

Askel 1: tiedä mitä haluat ja kirkasta se itsellesi

Mitä haluat elämältäsi? Miksi? Mille asioille sytyt? Mitkä ovat arvosi? Tässä muutamia asioita, joiden avulla voit kirkastaa itsellesi sen, mitä haluat.

Tähän hyvänä esimerkkinä; jos ajattelet haluavasi jotain, mutta se onkin ristiriidassa arvojesi kanssa, huomaat että sinulla ei ole kiinnostusta tai energiaa olla rohkea.

Tuolloin voi olla, että saat tiellesi kaikki esteet ja tarvot suossa asian kanssa, nimittäin energiasi ei vastaa yhtään sitä, mitä haluat, koska sisimmissäsi et edes tarvitse sitä. Saitko kiinni?

Joten, ensimmäinen tehtäväsi on kirkastaa itsellesi ja kirjata ylös hyvin selkeästi mitä kohti haluat mennä ja katsoa että se sopii yhteen arvojesi kanssa.

Jos perhe on sinulle tärkein arvo, on vaikeaa olla rohkea uraohjus. Jos taas hyvinvointi on sinulle tärkeää, voi tuntua liian isolta uhraukselta mennä kohti unelmaa, joka ei palvele omaa hyvinvointiasi, vaan vie kaiken olemassa olevan energiasi.

Kun tiedät mitä haluat, olet kirkastanut sen itsellesi ja tiedät tasan tarkkaan sen palvelevan arvojasi, olet jo ottanut merkittävän askeleen kohti rohkeampaa elämää. Nyt sinulla on suunta, koordinaatit minne haluat mennä.

Askel 2: Tiedä miksi haluat ja kirkasta se itsellesi

Seuraava tehtäväsi on kirkastaa itsellesi miksi haluat mennä kohti tätä tavoitetta ja haluat tämän asian elämääsi. Kun sinulla on vahva syy mennä eteenpäin, löydät rohkeuteen aivan uutta boostia.

Kuvittele henkilö jolla on vahva missio ja syy, miksi hän tekee sitä mitä tekee. Hän kokee suurta täyttymystä tehdessään sitä ja hän tuntee tämän omaksi elämäntehtäväkseen.

Tuolloin hän tekee paljon todennäköisemmin rohkeita tekoja, kuin silloin jos hän kokisi oman tekemisensä merkityksettömäksi.

Kirjaa ylös sinun suuri MIKSI. Ota mukaan tunnetta ja tunne koko kehollasi, näe, kun olet tavoitteessasi. Näe miten elämäsi on ehkä muuttunut ja miten sinä loistat.

Askel 3: vaikuta ajatteluusi:

Ajattelusi luo elämääsi. Voit alkaa ymmärtää itseäsi enemmän ja olemaan itsellesi armollisempi ja näin ottaa suuria askelia kohti rohkeutta. Ota koppia haitallisista ajattelumalleista ja kohtaa ne lempeästi mutta jämäkästi.

Tässä kohtaa otat vastuun omasta ajattelukierteestäsi ja olet aivan kuin vanhempi, joka osaa erotella sen, mikä ajatus on sinulle haitallinen ja epätosi ja mikä ajatus taas on sinulle hyväksi.

Aloita tarkkailemalla omaa ajattelunkulkuasi. Alat huomata, millainen levy siellä pyörii päivät pitkät. Alat myös nähdä, että elämäsi on suurilta osin tämän ajattelumallin tulos. Sitä kautta alat ymmärtämään, miten suuri vaikutus tämän hetkisellä ajattelullasi on tulevaisuuteesi.

Kun haitallinen ajatusmalli alkaa pyöriä päässäsi, voit lempeänä aikuisena katkaista sen. Voit sanoa itsellesi, aivan kuin vanhempi lapselleen; ”tämä ei pidä paikkansa, tämä ei ole totta. Sinun ei tarvitse uskoa tätä.”

Seuraavaksi on aika alkaa muokata ajatteluasi, sitä mitä ajattelet itsestäsi ja kyvyistäsi. Tämä prosessi voi kestää ja olla elämäsi mittainen, mutta mitä aikaisemmin sen aloitat, sitä parempi.

Olet oppinut omasta ajattelustasi tarkkailusi myötä ja nähnyt, miten se vaikuttaa nykyisessä elämässäsi. Nyt tehtävänäsi onkin muuttaa ajattelumalleista kannustavia ja positiivisia. Aivan kuin kirjoittaisit ajatuksesi uudestaan.

Esimerkiksi: olet aikaisemmin ajatellut itsestäsi; ”minä en voi menestyä tuossa asiassa”. Nyt korvaatkin sen ajatuksella ja uskomuksella ”minä todellakin voin menestyä tuossa asiassa, jos vain haluan sitä tarpeeksi ja olen valmis tekemään töitä oppimisen eteen.”.

Tai olet aikaisemmin ajatellut ”Haluaisin sitä niin paljon, mutta elämäni on niin kaaosta, eikä minulla ole tarpeeksi keskittymiskykyä siihen.”. Korvaat tämän ajatuksen itsestäsi uudella ajatuksella; ”Vaikka elämässäni on paljon meneillään, voin silti päättä, mihin keskitän huomioni ja selkeyttää sitä, jonka avulla pystyn keskittyä haluamaani asiaan paljon paremmin.”

Jos haluat edetä tässä osiossa nopeasti, hakeudu sellaisten ihmisten joukkoon, jotka ovat rohkeita ja uskovat sinuun. Löydät tällaisia ihmisiä esimerkiksi erilaisista verkkovalmennuksista, ryhmistä, voit hankkia itsellesi mentorin/ valmentajan tai luoda ryhmän, johon keräät ihmisiä, kenellä on myöskin päämääränä elää rohkeampaa ja oman näköistä elämää.

Miten olla rohkea vaikka pelottaa?

Miten olla rohkea vaikka pelottaa? Askel 4: Fake it until you make it

Nyt kun olet tehnyt töitä oman ajattelumaailmasi kanssa, on seuraavaksi toiminnan vuoro. Nyt nosta mieleesi oikea tai kuvitteellinen rohkea henkilö elämässäsi.

Millaisessa asennossa hän kulkee? Millainen hänen ilmeensä on? Entä, millainen hänen elekielensä on? Miten hän kohtelee itseään ja muita? Miten hän suhtautuu haasteisiin joita myös hänen elämässään on, kuten meidän kaikkien?

Tämän tehtävän voit toteuttaa pilke silmäkulmassa, keveyden ja ilon kautta. Miten sinä käyttäytyisit kun olet rohkea ja päättäväinen? Voisitko ottaa vaikutteita tältä oikealta tai kuvitteelliselta esimerkiltä?

  • Millaisessa asennossa olisit (ryhti plösössä vaiko suorana? Katse alaspäin vaiko ylöspäin?)
  • Onko kävelytyylisi millainen? Otatko määrätietoisia askeleita?
  • Katsotko ihmisiä silmiin? Hymyiletkö tuntemattomillekin?
  • Millainen on sinun elekielesi?
  • Miten kohtelet itseäsi?
  • Miten otat vastaan haasteet?
  • Miten pidät kiinni omista rajoistasi? Jos joku meinaa kävellä ylitsesi, mitä teet?
  • Miten kohtelet muita?

Ja viimeisimpänä; mitä teet kun haluat jotain ja seuraava askel pelottaa sinua?

Miten käsittelet asian itsesi kanssa ja teet sen peloista huolimatta? Miten kannustat itseäsi uskaltamaan? Hyödynnätkö vahvistuslauseiden voimaa vai hyppäätkö avantoon? Kuunteletko motivaatiovideoita, haastat itseäsi fyysisesti vaiko lasket viidestä alaspäin ja teet?

Ja sitten…TEE SE. Ota se yksi askel ja toimi. Pienikin askel riittää. Toiminta tapaa pelon, se on niin totta. Kun toimit, alat uskoa itseesi ja rohkeuteesi kohdata jännittäviä asioita. Sä pystyt siihen.

OLETKO VALMIS ALOITTAMAAN MATKASI KOHTI SISÄLLÄSI PIILEVÄÄ VALOA JA VOIMAA? LATAA ITSELLESI ILMAINEN HARJOITUSPAKETTI TÄÄLTÄ.

Haluatko inspiroitua lisää? Lue/ kuuntele muita blogiartikkeleitani:

5 erilaista tapaa tehdä läsnäoloharjoituksia -löydä omasi

Läsnäolo: 3 vinkkiä läsnäolon lisäämiseksi

Tarinani: Tietoinen läsnäolo – se muutti elämäni