Ihan ensiksi, olen tehnyt sinulle maksuttoman 5 askeleen ohjelman Uuden alun ja kasvun äärelle. Ohjelma sisältää kokemuksellisen 360-teknologialla toteutetun Uuden kasvu ja alku -meditaatioäänitteen sekä 5 askeleen tehtäväpaketin. Voit käydä lataamassa tämän ohjelman itsellesi TÄÄLTÄ.

Tuntuuko sinusta välillä, että tietotulvaa on liikaa, tekemistä on liikaa ja ajateltavaa, muistettavaa on ihan liikaa? Koetko kuormittuvasi nykyisestä arjestasi ja tiedostat palautumiselle jäävän aivan liian vähän aikaa?

Tai voi olla, että palautuminen on vaikeaa, koska yrittäessäsi sitä, et vain saa kierroksia laskemaan ja paikallaan olo vasta tuntuukin vaikealta? Voi myös olla, että pääset hetkellisesti läsnäolon tilaan ja haluaisit sitä enemmän omaan arkeesi?

Läsnäolo on meissä luonnollisesti ja tarvitsemme vain harjoittelua sen esiintuomiseksi. Tulen jakamaan sinulle aiheesta läsnäolo: 3 vinkkiä läsnäolon lisäämiseksi arkeesi ja toivon sydämestäni, että niistä olisi sinulle hyötyä.💖

Itse olen erityisherkkä ja kuormitun herkästi ulkoisista ja sisäisistä vaatimuksista, melusta ja esimerkiksi sosiaalisista tilanteista.

Olen ollut (ja välillä olen edelleen) itselleni melko ankara ja vaativa ja olen suorittanut arkeani aika mallikkaasti. Olen aikaisemmin elänyt enemmän tulevaisuudessa ja odottanut täyttymystä, saavutuksia ja tähän hetkeen laskeutuminen on ollut vaikeaa.

Aina väliajoin minua on pysäytelty; eteeni on tullut autokolari, uupumusta, uniongelmia, melanoomadiagnoosi (joka onneksi saatiin hoidettua ajoissa ja olen nyt terve) ja monia muita herätyskelloja. Voit lukea tarinani, siitä, miten tietoinen läsnäolo on muuttanut elämääni TÄÄLTÄ.

Miksi läsnäolo on tärkeää?

Läsnäoleva ihminen tuntee itsensä onnellisemmaksi kuin menneiden muistoissa tai tulevaisuudessa elävä ihminen. Miksi näin?

Koska läsnäoleva ihminen on yleensä myös hyväksyvämpi ja näinollen vapautuneempi erilaisista ”tunnetilojen loukuista”, eli läsnäoleva ihminen hyväksyy myös vaikeat ja niinsanotut negatiiviset tunteet, eikä käytä energiaansa torjuakseen näitä tunteita.

Läsnäolevalla ihmisellä ei ole autopilottia päällä, eikä hän myöskään ajaudu tunteiden vietäväksi niin helposti kuin henkilö, joka taas ei ole läsnä.

Tarvitsemme läsnäoloa siksi, että se juurruttaa meidät ja risteilevät ajatuksemme ja tunteemme. Läsnäoloa voisi verrata kuin juurtuneeseen puuhun, jonka juuristo on syvällä maassa.

Tämä puu on niin vahva juuristaan, ettei tuulet tai myrskyt kaada sitä kovinkaan helposti.

Tämä vertaus on mielestäni niin kaunis, että käytän sitä paljon kuvaillessani, millainen on läsnäoleva ihminen ja myöskin puut itsessään vetävät minua puoleensa niistä hehkuvan viisauden ja vahvuuden energian vuoksi.

Vinkiksi; kokeile joskus metsässä tai puistossa asettaa kätesi puun rungolle ja hengittää oikein syvään, tai halata puuta. Siitä voi saada ihanaa, rauhoittavaa ja maadoittavaa energiaa itselleen. Voit tuntea puun vankkuuden ja samalla saada ihanan läsnäolon tunteen itsellesi tämän hetken aikana.

Läsnäolo: 3 vinkkiä läsnäolon lisäämiseksi

Kun tarvitset tähän hetkeen lisää läsnäoloa, voit saada sitä hyvin yksinkertaisin keinoin ja nyt jaan sinulle kolme itselleni merkityksellisintä keinoa, joiden olen havainnut toimivani omassa elämässäni.

Voit kokeilla ottaa yhden keinon kokeiluun ja testata sitä vaikka viikon ajan, ennen kuin siirryt seuraavaan ja löytää sieltä ne sopivimmat juuri itsellesi.

Nyt lähdetään etsimään omia ideoitani arkeesi teemaan Läsnäolo: 3 vinkkiä läsnäolon lisäämiseksi.

Läsnäolovinkki 1: Hyväksyvä, läsnäoleva tarkkailija

Tämä hyväksyvä, lempeä tarkkailija, joka ei tuomitse, on ollut avain omaan henkiseen kasvuuni ja läsnäolon lisäämiseen omassa elämässäni. Voisi ehkä sanoa, että ilman tätä en olisi tässä tilanteessa, jossa nyt olen.

Tämän tarkkailijan avulla olen löytänyt uutta ymmärrystä; sen tietoisuuden, jossa tunnen olevani kannateltu tässä hetkessä, osa kokonaisuutta, erillisyyden tunteiden sijaan.

Tämä hyväksyvä tarkkailija on sinun ydinolemus, joka tarkkailee niitä päässäsi viliseviä ajatuksia, tunteitasi, tekojasi, sisäistä puhettasi.

Alat havaita tarkkailua tehdessäsi, että et olekaan yhtä kuin ajatuksesi, kehosi tai tunteesi, vaan olet jotain paljon syvempää.

Alat tuntea itseäsi vielä paremmin ja alat nähdä myös selkeän yhteyden ajatuksiesi ja elämäsi välillä. Elämä on sitä mitä ajattelet.

Tarkkailija olet sinä, joka tarkkailee. Pystyt toteuttamaan tätä helposti vaikka heti ja arjessasi kiireenkin keskellä. Alat tietoisesti tarkkailemaan ja havaitsemaan tuntemuksiasi, ajatuksiasi.

Olet kuin hyväksyvä, rakastava vanhempi joka on läsnä lapselleen joka saa tuntea, eikä häntä tuomita tai käsketä olemaan hiljaa. Voit tarkkailijana joskus myös lohduttaa itseäsi. Kuuntele sisäistä puhettasi, tarkkaile kehosi tuntemuksiasi, ajatuksiasi.

Jossain kohtaa voit alkaa huomata, että ajatuksiesi valiin tulee tyhjiä hetkiä. Nämä hetket ovatkin jo tietoisuutta, kun koet, ettet ole erillinen, vaan että olet osa jotain suurempaa. Annat tilaa uusille ajatuksille, jotka voivat tuoda jotain uutta myös elämääsi.

Läsnäolovinkki 2: Aamun rutiini: läsnäoloharjoitus

Sillä miten aloitat aamusi, on merkitystä, ainakin minä näen tämän niin hyvin vahvasti. Kirjaudutko aamulla sisään muiden maailmaan omasi sijasta avaamalla somen, sähköpostin, telkkarin tai olemalla muita varten heti herättyäsi? Ovatko aamusi yhtä sekasortoa?

Millainen olo tästä yleensä tulee, kun annat kiireen, muiden ajatuksien, tarpeiden, mainoksien, uskomusten, kiillotellun pinnan vyöryä hyökyaallon lailla elämääsi heti herättyäsi (kun olet KAIKISTA vastaanottavaisin)? Uskon, että ei mikään ihan loistava.

Toki, joskus elämäntilanne vain vaatii muiden tarpeiden siirtämistä omien edelle ja tämä vaatii hyväksynnän harjoittelua. On kuitenkin tärkeää muistaa, että muiden tarpeet eivät jatkuvasti (vaikka vauvaiän jälkeen) voi siirtyä omiesi edelle, vaan on sinun vastuullasi jotenkin nostaa edes välillä omia tarpeitasi ykköseksi.

Itse pidän lähestulkoon aina kiinni omasta aamun pienestä hetkestä, jonka usein vietän meditoiden ja tehden hengitysharjoituksen.

Tämä hetki on yleensä noin 15 minuutin mittainen ja tämän hetken jälkeen olen usein latautunut ihan uudella tavalla kiitollisuudesta, siitä arvostuksesta uutta päivää kohtaan.

Olen luonut sinulle maksuttoman 5 askeleen ohjelman uuden alun ja kasvun äärelle. Ohjelma sisältää täyspitkän kokemuksellisen Uuden alku ja kasvu -meditaatioäänitteen sekä 5 askeleen tehtäväpaketin. Voit tilata ohjelman itsellesi helposti TÄÄLTÄ.

Läsnäolo: 3 vinkkiä läsnäolon lisäämiseksi

Olen juuri nyt oikeassa paikassa ja kaikki mitä minulle nyt tapahtuu, kuuluukin tapahtua.

Minä olen rakastettu, tärkeä ja säteilen rakkautta ympärilleni.

Elämässäni on johdatus, joka suojelee minua. En ole ikinä yksin, vaan jokaisella askeleella ja hetkellä olen turvassa. En enää pelkää, vaan otan seuraavan askeleeni.

-Otteita äänitteestä-

Läsnäolovinkki 3: Hengitykseen keskittyminen

Aina ei ole mahdollista päästä omaan rauhaan silloin kun tarvitsisi läsnäoloa kaikista eniten.

Tuolloin tarvitaan avuksi keinoa, jonka avulla läsnäolon tilaan pääsisi mahdollisimman nopeasti ja helposti, vaikka keskellä ihmisjoukkoa.

Paras tapa maadoittumiseen on oma hengitys.

Se, joka on sinussa, mukanasi, aina. Hengitys voi olla sinulle kuin turvasatama, jota se on minulle.

Hengitys on suoraan yhteydessä kehon rentoutumiseen ja ylikierrosten laskemiseen. Ylikierroksilla tai ahdistuneena hengitys muuttuu pinnalliseksi ja siitä voi taas seurata monia muita fyysisiä oireita, kuten vapinaa, huimausta tai jopa sydämen tykytystä.

Keskittymällä tietoisesti hengitykseen ja rauhoittamalla sitä, lähetät kehollesi ja hermostollesi viestejä, että nyt on aika hidastaa tahtia. Näin keho ja mieli alkaa pikkuhilja rauhoittua.

Olen opetellut useita eri hengitystekniikoita ja jaan sinulle tässä artikkelissa intuitiivisesti yhden tilanteeseen sopivimman. Tämä on ”päästän irti” -hengitys, jossa tehostamme uloshengityksen voimaa rentoutumisessa.

Tämä harjoitus on erityisen hyvä jos murehdit, stressaat asioita tai olet harmissasi jostain asiasta tai sinusta tuntuu että ylikierrokset eivät vain ota päästääkseen irti.

Harjoituksessa teemme irti päästämistä niin sanallisesti kuin kehollisesti hengityksen avulla.

Hengitä muutama kerta tietoisest hieman syvempään nenän kautta sisään ja ulos. Mahdollisuuksien mukaan sulje silmäsi kevyesti harjoituksen ajaksi.

Seuraavaksi hengitä nenän kautta sisään syvään (niin, että täytät keuhkosi ja pallea nousee hengityksestä) jonka jälkeen huokaiset ulos kaiken suun kautta.

Hengität siis syvään nenän kautta sisään ja huokaiset uloshengityksen suun kautta ulos. Uloshengityksen pituus voi olla hieman sisäänhengitystä pidempi.

Seuraavaksi yhdistä mielessäsi sana ”päästän” siihen, kun hengität happea sisään nenän kautta ja sana ”irti”, kun huokaiset ilman ulos suusi kautta. Tästä muodostuu lause: ”päästän irti”. Kuvittele, miten jokainen uloshengityksesi on kuin irtipäästämistä asioista, joita et nyt tarvitse

Sisäänhengitys nenän kautta syvään sisään: ”päästän”.

Uloshengitys suun kautta huokaisten: ”irti”.

Läsnäolo ei todellakaan ole rakettitiedettä, vaan se on meissä jokaisessa asuva synnynnäinen perusolemus. Nyt tehtävänäsi onkin etsiä tämä läsnäolon siemen sisältäsi ja lähteä kasvattamaan sitä.

Luota, että sinun on mahdollista päästä läsnäoloon ja antaudu prosessille, joka kuljettaa sinut kohti syvempää itsesi ymmärtämistä. Minä uskon sinuun. 💖

❤ Elina

Ps. Jos tunsit tekstin vaikuttavan sinuun ja oivalsit jotain, jaathan tätä myös eteenpäin heille, keiden koet tarvitsevan vinkkejä läsnäolon lisäämiseksi omaan arkeen. 🙏

Voit seurata minua Instagramissa sekä Facebookissa